Tuesday, October 27, 2009

Wajarkah???

Wajarkah engkau membenci/meluat pada orang lain orang lain?MySpace

"Isy,menyampah la aku tg prangai dia tu..poyo jer".

"Eleh, nak mencapab la tu...tkde keje lain".

"Hm..kalau cantik tkpe jugak..x sedar diri betul".

Ini merupakan luahan perasaan yang sering aku dengar hampir setiap hari..tak terkecuali, diri yg khilaf ini kadangkala tak lepas melepaskan perasaan yang sama.MySpace(sapa rasa pedas,dia la makan cili)Aku x perli sapa-sapa pun.Just, terdetik rasa di hati..Siapa aku nk persoalkannya??Ya..kita lupa bahawa diri kita juga dipandang oleh orang lain..Yakinkah kita bahawa kita sangat disukai oleh orang lain??Mampukah kita menyenangkan hati orang lain setiap masa?Mungkin YA,mungkin jugak TIDAK..Aku sedar, sebagai manusia biasa, tak mungkin aku mampu menyenangkan hati semua orangMySpace..Yang aku mampu, Cuba sedaya upaya untuk menyenangkan hati orang lain..Pendek kata, jaga hati orang lain. Hmm..timbul pulak lagi satu masalah..Hati sendiri sapa pulak nak jaga??MySpace(dah..makan ati le pulak)dah tu mula la nak jadi sensitif dgn orang lain..

Hakikatnya, sebagai manusia, kita perlu bijak membawa diri.Setiap hari kita perlu memaafkan org lain sebab tak semua orang kita boleh minta maaf.Ye tak? Beri salam jika bertemu kawan-kawan sebab salam tu boleh menyuburkan ukhwah. tak caya, buat la..Bandingkan dengan org yg kita angkat tgn shj bila selisih, org yg kita cakap hai, hallo, hoi atau apa2 lagi..bandingkan jugak dengan org yg ita bagi salam..lagi satu, salam tu doa..jgn lupa..MySpace

da melalut aku ni..aku cuma termenung dan terpikir benda ni..harap sama2 mendapat manfaat.InsyaAllah.


Yang benar,

Aku yg jd baik tiba-tibaMySpace

5 comments:

  1. jgn lupa, bila kita ada rasa benci pada sorang manusia, akan ada seribu org yg akan benci pd kita..
    btw, bgus jugak entry mcm ni.dpt muhasabah diri utk jd terbaik.
    tq bento!

    ReplyDelete
  2. yep3...

    it's hard to nurture THIS world not to have that kind of feelings..

    but it worth a try for a teacher like you someday...

    good luck bro..

    ReplyDelete
  3. woooooooo....dh lama x singgah..jwpn utk tajuk post ni adalah TIDAK WAJAR.

    1) Dlm AQ ada state kn yg org2 BERIMAN itu bersaudara..QS 49:10,maka secara automatiknya kita perlu utk PATUH kpd ayat Allah ni..sbb nya adalah, kita msti nk TERMASUK dlm kalangan org2 beriman kn?? so kalau yg nk mengata org x tentu pasal tu..ingat balik..adakah anda x nk masuk dlm 'group' org beriman? without iman, in the end??answer urself..

    2) yup..lintasan hati tu adalah something yg kita x dpt nk lari..sbb tu hati adalah organ yg paling pentin in terms of human being..in stead of rupa paras, harta bendam kedudukan n yg sewaktu dgnnya..so, apa yg perlu kita buat? kita kena MENGUASAI hati. mcm mana?? TRAINING hati kita. how?? mcm2 cara, masing2 blh fikir sndri.. jgn smpi HATI yg KECIK dlm badan kita mengusai JASAD yg BESAR..

    3) post yg menarik..=),

    ReplyDelete
  4. Leo,
    it's not only 4 me, but it worth 4 EVERYONE..Together we stand rite..thanks n gud luck to u too.let's try together..

    Prof,
    Thanks 4 ur support.thnks 4 sharing smthg incredible.moga sama2 mndapat manfaat..

    ReplyDelete