Tuesday, April 27, 2010

Sahabat, mari baca dan renungkan bersama...




Hmm..aku suka gambar ni..semua nampak sangat ceria..Hari ni, mereka kecik2 lagi..Tapi, kecik2 cili api..Masing2  ada cita2 yang tinggi dalam hati..By the way, Sorry 3B, tk sempat nk bergambar bersama..Mungkin lain kali=)..

Aku rasa, ramai yg tk tau atau tak sedar..disebalik keceriaan di wajah kecil ni, ada kedukaan yang sukar utk kita fahami..

Aku teringat satu hari...




aku ganti sorg cikgu yg tk hadir & masuk ke kelas yg paling akhir.. Aku just suruh bdk2 tu wat keja sendiri, sambil aku tolong ajar mana yg mampu.. sampai kat sorg pelajar ni, apa yg aku ajar, semuanya macam benda baru..semua dia tk tau..ak jd kesian..rasa nk bg tusyen ja kt dia..bg aku, semua org mampu belajar jika betul cara didikannya..

BUKTI? budak pendidikan khas pun boleh jadi normal bila di didik dgn cara yg betul..inikan pulak budak normal..berbalik pada cerita tadi...

Aku tanya, "Apa cita2 kamu?" Niat aku untuk bangkitkan semangat dia untuk belajar dengan lebih tekun.."doktor", jawabnya ringkas sambil tengok muka aku. Dari dia sibuk mengira, dia benti, dan mintak kepastian dari aku.. Aku hanya senyum, dan aku kata, "Kalau itu yg kamu nakkan betul2, Insya ALLAH, itu yg ALLAH akan bagi. tp, mesti ada usaha dan tawakkal"..

Aku cerita kat cikgu waktu aku di bilik guru. Aku dapat tau latar belakangnya sikit dari guru2 di sekolah aku.. Dia ni memang nakal sikit, bagi kerja jarang nak buat.. belajar pun tak nak bagi perhatian sangat.. Tapi, jangan marah dia sgt, sebab family dia problem sikit..mak kandung dah meninggal. skrg tinggal dengan nenek.Ayh pulak keja..tk tau kt mana..

Waktu tu aku jd sebak..Ya..sebab aku fikir, tinggi cita2 dia..walaupun dia mungkin tk fhm kerjaya sebenar seorang doktor..tp, dengan keadaan dia, blh dia capai cita2 dia?

Memang seorang GURU berupaya mendidik supaya dia mencapai apa yg diimpikan..Tapi, kalau tak kita tak faham budak tu betul2, apakah pandangan kita?? Mcm mana kita atasi kerenah dia??

SAHABATKU..

Hari ni, tanggapan KEBANYAKAN ibu bapa ialah, SEKOLAH ADALAH NURSERY..Ada yg beranggapan..

"Kami meletakkan anak2 kami di sekolah, di bawah jagaan guru. Sepanjang waktu anak kami di sekolah, kami boleh buat apa yang kami perlu buat..cari NAFKAH..Dan yg paling penting, kami tau anak2 kami jadi manusia..mesti pandai baca, tulis dan kira, mesti jadi anak yg baik, dan jgn nak pandai2 nak kasar2 dgn anak2 kami..jd apa2, siap la..Asalkan anak kami kat sekolah, dia akan jadi MANUSIA..

Tak percaya?? Itulah realiti masyarakat sekarang..Di rumah, ibu bapa tak peduli perihal sekolah anak2.. Yg dorg tau, anak2 pi sekolah, cikgu2 didik anak2 jd bdk pandai..

Apa cara terbaik untuk kita mendidik anak bangsa kita wahai rakan seperjuangan ku sekalian?? Apa yang akan terjadi kepada generasi kita wahai pembaca??

Budak tadi..kalau kita beri perhatian, aku yakin dia mampu berubah ..

Wahai ibu bapa, wahai guru2, wahai rakan2 yg mungkin mempunyai adik atau sedara yg masih bersekolah..Tanya diri sendiri, adakah kita memainkan PERANAN kita dengan baik???

Teringat kata2 Pengarah IPG aku..

"Guru bukan saja mendidik, malah memberi galakkan untuk murid2 belajar.. Jika murid2 tak tau cara belajar dan tak mau belajar, pembelajaran takkan berlaku.."

Ringkas, tapi padat..fahami kata2 beliau.. Bagi, peranan kita semua penting dalam membentuk seorang INSAN.. Kenapa hari ni ramai syaitan bertopengkan manusia?? Jawapannya, lihatlah generasi sekarang.. Adakah kita mendidik dengan cara yg betul??

Akhir nukilan..
MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA...

3 comments:

  1. kita boleh mengubah mereka! tetapi bila seorang cikgu nak mengadap 45 orang pelajar dalam satu kelas, itu yg menyebabkan kita tak mampu!!

    ReplyDelete
  2. Hm..Pandangan+ pengalaman..kan bagus kalau ramai ckgu yg nak ubah..

    ReplyDelete